Sexualita a starověký Egypt: Egypťané měli rádi pornografii a cizoložství bylo trestáno smrtí!
Pokud jste byli fanoušky starověkého Egypta už od dětství, pravděpodobně si pamatujete, jak jste se na základní škole učili o faraonské éře. Stavění pyramid, hieroglyfy, Tutanchamon – všechny ty standardní věci. Ale jsem si jistý, že vás nikdy neučili o tom, jaká byla sexualita ve starověkém Egyptě. V tomto článku se dozvíte o spojení lásky a bohů, sexuálních normách a problémech, se kterými se tehdejší lidé často potýkali.
Počátek stvoření byla masturbace
Prvním egyptským bohem byl Atum, který se sám stvořil. Neměl žádnou manželku, a proto, aby mohl zplodit své děti, Šua a Tefnut, masturboval.
Výraz „ruka boha“ se postupem času začal spojovat se ženami, protože Atumova ruka hrála v původním stvoření ženskou roli. Královské ženy z 18. dynastie často nesly tento titul a stal se běžným i pro dcery núbijských králů, kteří vládli Egyptu v 25. dynastii. Tyto dcery byly odpovědné za každodenní správu země. Nakonec se během řecko-římského období tento titul začal spojovat s bohyněmi plodnosti, což byl velký posun od jeho původního významu před tisíci lety.
Další bůh byl známý svým neustále vztyčeným falem
Bůh Min byl hlavním bohem mužské plodnosti a byl pevně spojen se sexualitou ve starověkém Egyptě. Měl trvale vztyčený penis a nosil péřovou čelenku. Muži trpící impotencí přinášeli oběti v podobě falických figurín tomuto bohu. Min byl také spojen se salátem, protože egyptský salát vylučoval bílou mléčnou šťávu podobnou spermatu.
Minovy obrazy jsou dodnes středem magických rituálů v Egyptě. Muži a ženy, kteří trpí sexuálními či plodnostními problémy, navštěvují starověké chrámy a dotýkají se Minova falu, aby překonali své potíže. Na mnoha místech je tento reliéf buď opotřebovaný, nebo ztmavlý od množství dotyků.
Cizoložství bylo trestáno smrtí
Stejně jako v jakékoli jiné společnosti, sex ve starověkém Egyptě se neodehrával jen v manželském kontextu. Mimo manželské vztahy jistě existovaly, ale byly nejen odsuzovány, ale mohly být také trestány smrtí.
Vesnice Dér el-Medína, kde žili dělníci, kteří stavěli hrobky v Údolí králů, zaznamenává případ šéfa dělníků jménem Paneb, který se zapojil do všech možných nekalých aktivit, jako byly krádeže, korupce a rvačky. Cizoložství bylo jedním z jeho údajných zločinů. Souložil s mnoha vdanými ženami a jeho syn se k němu dokonce přidal při aféře s jednou neprovdanou ženou. V jednom případě znásilnil ženu tím, že jí strhl oblečení a přehodil ji přes zeď.
Smyslné písně
Možná znáte Šalomounovu Píseň písní z Bible. Nebo také ne, protože je to poměrně odvážná část svaté knihy, kterou se obvykle v nedělní škole neučí, obsahující pikantní popisy ženského těla. Egyptologové tyto písně dlouho označovali za „milostné písně“ zpívané svobodnými milenci. Domnívám se však, že byly zpívány spíše na svatbách.
Egypťané měli rádi pornografii
Před erotickými weby a časopisy, jako je Playboy, existoval turínský erotický papyrus. Tento papyrus zobrazuje zavalitého, plešatého, krátkého a neupraveného muže, který má pohlavní styk v poměrně nepravděpodobných pozicích s krásnou ženou.
Účel papyru není známý. Mohlo jít o formu politické satiry, protože na stejném papyru se objevují i viněty zobrazující zvířata v lidských rolích. Ať už je interpretace jakákoli, turínský erotický papyrus je jedním z nejdůležitějších dokumentů, které máme pro pochopení sexuality ve starověkém Egyptě.
Svůdná, ale lstivá žena
Ženy byly v egyptské literatuře a kultuře někdy zobrazovány jako svůdkyně. Jedním z nejslavnějších příběhů, „Příběh dvou bratří,“ vypráví příběh podobný tomu o Josefovi v Bibli a Koránu.
Anpův mladší bratr Bata s ním žil společně s jeho manželkou. Jednoho dne, když spolu pracovali na poli, poslal Anpu Batu do domu, aby přinesl pytle obilí. Jeho žena si zrovna zaplétala vlasy a když viděla Batu, jak nese pět pytlů na rameni, řekla mu, že je ohromena jeho silou. Pokusila se ho svést.
Bata se rozzlobil a odmítl ji, ale slíbil jí, že o tom nic neřekne svému bratrovi. Žena se však bála, že by ji Bata mohl prozradit, a tak se nalíčila tak, aby vypadala, že byla zbita. Když se její manžel vrátil domů, obvinila Batu z toho, že se ji pokusil svést. Řekla mu, že ji Bata požádal, aby si nasadila paruku (považovanou za erotický prvek), protože s ní chtěl spát, ale ona ho odmítla. Anpu se rozzlobil a rozhodl se Batu zabít. Bata však svému bratrovi řekl pravdu o tom, co se stalo, a na důkaz své neviny si uřízl vlastní penis a hodil ho do vody, kde ho okamžitě spolykaly ryby.
Když Anpu poznal pravdu, vrátil se domů, zabil svou manželku a nakrmil jejím tělem psy.
Důkazy o homosexualitě jsou sporné
Důkazy o vztazích mezi osobami stejného pohlaví ve starověkém Egyptě jsou vzácné a kontroverzní. Existuje pouze jeden jasný případ, a to v mýtu o Horovi a Sethovi. Seth a jeho synovec Horus soupeřili o egyptský trůn. Jednoho večera Seth předstíral, že je opilý, a pokusil se Hora znásilnit. Horus ho však přelstil tím, že jeho sperma zachytil do rukou.
Dalším možným případem homosexuálních vztahů ve starověkém Egyptě je příběh krále Pepiho II., který byl nejdéle vládnoucím králem v historii. Fragmentární papyrus uvádí, že Pepi II. navštěvoval svého generála Saseneta v noci a dělal si, co chtěl.
Nejčastěji citovaným příkladem „homosexuality“ ve starověkém Egyptě je však hrobka Niankhkhnuma a Khnumhotepa. Tito dva muži, pravděpodobně bratři, jsou zobrazeni na stěnách své neobvyklé společné hrobky, jak se drží za ruce a třou si nosy. Tření nosů bylo ve staroegyptském umění považováno za ekvivalent polibku. Podobné scény v hrobkách obvykle zobrazují muže a jeho manželku. Neexistují však žádné důkazy, že by tito bratři měli incestní nebo jakýkoli jiný sexuální vztah.
Sex jako součást urážek a hrozeb ve starověkém Egyptě
Sexualita ve starověkém Egyptě se často objevovala ve výhrůžkách a urážkách. Například: „Ať tě znásilní osel! Ať osel znásilní tvou ženu! Ať tvé dítě znásilní tvou ženu!“
V dopise jednoho z dělníků, kteří stavěli hrobky v Údolí králů, určeném jinému dělníkovi, byly vyjmenovány jeho různé charakterové nedostatky. Jednou z urážek v tomto dopise bylo: „Ty nejsi muž, protože nedokážeš oplodnit své ženy jako ostatní muži.“ Zřejmě se dotyčný muž opakovaně oženil, aby měl děti, ale nikdy se mu to nepodařilo. Tento text je jedním z fascinujících vhledů do života starověkého Egypta, ukazujícím, že i v tak staré civilizaci hrála sexualita důležitou roli – v náboženství, každodenním životě i společenských normách.
Komentáře (0)